Knowit vill göra skillnad

På Knowit är engagemanget för människor på flykt en självklar del av företagets samhällsansvar. Genom ett långsiktigt partnerskap med Sverige för UNHCR och återkommande insamlingar visar de hur företag kan göra skillnad.

Christina Johansson jobbar på Knowit, som är en viktig partner till Sverige för UNHCR.
Christina Johansson, kommunikationschef på Knowit.

Under flera års tid har Knowit stöttat UNHCR:s arbete genom både årliga donationer och riktade kampanjer. Det har handlat om allt från stöd till utbildningsprojekt till akuta insatser vid krig och katastrofer.

Genom att involvera både medarbetare, kunder och partner i insamlingarna skapas en känsla av gemenskap och ett konkret sätt att göra skillnad – tillsammans.

Christina Johansson är kommunikationschef på Knowit. Vi frågade henne varför Knowit tycker att det är viktigt att hjälpa människor på flykt.

– På Knowit har vi valt att stötta UNHCR som nyckelpartner för att bidra till att hjälpa människor i akuta kriser och för att främja fredliga och inkluderande samhällen, berättar Christina Johansson.

– Vi har genomfört flera insamlingar under årens lopp för att stödja UNHCR:s arbete, särskilt kopplat till vidareutbildning och enskilda akuta kriser.

Ni ger återkommande stöd till Sverige för UNHCR. Vilken typ av stöd ger ni – och varför?

– Förutom att vi är nyckelpartners, som innebär att vi gör en årlig donation, har vi under flera års tid gått samman inom koncernen under december för att ge en julgåva där vi som bolag dubblerar donationen som varje medarbetare, kund eller partner gör. Under fjolåret stöttade vi UNHCR:s projekt Tertiary Scholarship Programme och tillsammans lyckades vi samla in över 400 000 kronor. Under 2022 gick vi också in och gjorde en extra insamling när kriget i Ukraina bröt ut, där vi lyckades samla in 890 000 kronor under mars månad.

– I år väljer vi under december att skänka oöronmärkt. När vi blickar mot omvärlden finns det många akuta kriser i form av krig och naturkatastrofer och då anser vi att UNHCR bäst kan placera donationen där den verkligen behövs och på så vis gör vår insats störst skillnad för individen.

Vad är viktigt för er som företag när ni väljer en partner att engagera er för – och varför väljer ni Sverige för UNHCR?

– När vi letar partners för samarbete är det viktigt för oss att kunna spåra vad vi bidrar till och vi är måna om att vår partner är på plats där det verkligen behövs, en viktig anledning till att vi valt UNHCR är kopplingen till FN. Som FN:s flyktingorgan har de ett tydligt uppdrag att skydda de människor som tvingas fly sina hem oavsett var i världen krisen uppstår.

Tetiana är 34 år och trebarnsmamma. Hon är på flykt i Ukraina och har fått hjälp av UNHCR.
Knowit har gett stöd till människor på flykt i Ukraina. Som 34-åriga trebarnsmamman Tetiana som är på flykt i södra Ukraina.

Det skär i hjärtat att se familjer och människor behöva fundera på om de har värme eller mat för dagen.

Christina Johansson, kommunikationschef på Knowit

Hur kommunicerar ni engagemanget internt bland medarbetare? Har ni fått några reaktioner på det – eller märkt av något mervärde av att engagera sig för människor på flykt? 
 
– Kopplat till den skakiga tid vi lever i märker vi att våra kollegor värnar extra om de som är i akut behov av stöd när de måste lämna sina hem utan att veta var de kommer att befinna sig eller när de kan återvända. I juletid är vi alla kanske lite extra tacksamma för vårt hem och våra nära, då skär det i hjärtat att se familjer och människor behöva fundera på om de har värme eller mat för dagen.

– Tre väldigt konkreta tips från oss är: 

  • Ha tidigt en dialog med interna stakeholders så insamlingen blir prioriterad inom organisationen.
  • Kommunicera ett tydligt start- och slutdatum för insamlingen, var transparenta med vad ni bidrar till och vad olika belopp faktiskt gör för skillnad.
  • Använd era interna kanaler, men fundera också på om era kunder och partners skulle vilja bidra? Använd i sådana fall nödvändiga externa kanaler och verktyg för att nå dem.

Har ni något tips till andra företag som kanske funderar på hur och vad de kan engagera sig för?

– Vårt bästa tips är att utgå ifrån er verksamhet, var befinner ni er och om ni ska göra en gemensam insamling – hur säkerställer ni att era medarbetare engagerar sig? Hitta en bra partner som kan stötta er i en transparent dialog och som har förtroende från er verksamhet. 

– I vårt fall har det också varit viktigt med stabilitet och kontinuitet, vi har en bra dialog med UNHCR där vi får stöd vid våra insamlingar. Dessutom verkar det tyvärr inte som om behovet av stöd för människor på flykt minskar i närtid. Att stå utan tryggheten som ett hem innebär har stora konsekvenser både direkt och över tid för såväl individ som samhälle. Den akuta och långsiktiga hjälpen som UNHCR bistår med gör stor skillnad.