Elgiganten engagerat för människor på flykt
Elgiganten blickar utåt i sitt sociala arbete. Man valde att hjälpa människor på flykt, genom att inleda ett samarbete med Sverige för UNHCR.
Med ett starkt internt engagemang och en lyckad kundkampanj samlade Elgiganten in över 1,6 miljoner kronor till människor på flykt. PR- och kommunikationschefen Linnea Cederquist berättar varför det är viktigare än någonsin att företag tar ansvar – både lokalt och globalt.
I snart ett decennium har Elgiganten arbetat med socialt ansvar genom Elgiganten Foundation, med särskilt fokus på att minska det digitala utanförskapet. Men de senaste årens världsläge fick företaget att tänka bredare.
"Vi måste också blicka utåt och engagera oss i mer än utmaningarna vi ser på hemmaplan," säger Linnea Cederquist, PR- och kommunikationschef. "Vi ville stötta det viktiga arbete UNHCR gör för att hjälpa flyktingar runt om i världen."
Under hösten 2024 genomfördes en omfattande insamlingskampanj till förmån för Sverige för UNHCR. I samtliga av Elgigantens 172 varuhus och butiker erbjöds kunderna möjligheten att donera direkt i kassan efter sitt köp: ett val som över 33 000 personer gjorde.
"Efter varje korttransaktion fick kunderna frågan om de ville skänka 20, 40 eller 60 kronor," berättar Linnea.
"Vi visste att kundflödet skulle vara stort under julhandeln, och viljan att hjälpa lika så."
Dessutom dubblade betalterminalpartnern Adyen varje gåva, vilket resulterade i hela 1 674 200 kronor till människor på flykt.
Engagemanget har varit påtagligt, både bland kunder och medarbetare.
"Otroligt många har uttryckt stolthet, tacksamhet och glädje," säger Linnea. "Det fanns en enorm vilja att insamlingen ska bli så bra som möjligt."
Satsningen ligger också i linje med Elgigantens värderingar om att styrkan sitter i olikheterna.
"Att hjälpa människor på flykt engagerar alla våra medarbetare," fortsätter hon. "Därför ger valet att stötta just UNHCR en tydlig signal om att vi vill och kan göra skillnad tillsammans."
När företag använder sin räckvidd till att göra gott får varje krona större effekt. Elgigantens kampanj visar att även i tuffa tider finns det utrymme för medmänsklighet, och att engagemang smittar.
